I Skeppshult är det gamla traditioner som gäller. De handgjutna produkterna, som började tillverkas redan 1906, har med modernt företagande och intensiva exportsatsningar nått långt utanför landets gränser.
Stekpannan med det rejäla trähandtaget är en stor framgång på den svenska hemmamarknaden. På flera exportmarknader är det utförandet med stålhandtag som dominerar. Här handlar det om 25 – 30.000 stekpannor per år, en volym som ökar i takt med att exporten växer.
Helheten fungerar mycket bra, med verktygstillverkning och all bearbetning i huset.
Erik van Dijk, Skeppshults Gjuteri
Vid en produktöversyn skulle stålhandtaget få en ny utformning. Kravspecifikationen innebar en relativt komplicerad process med bearbetning i flera typer av pressar. Den tidigare leverantören kunde inte lösa tekniken med de förändrade kraven och Skeppshults Gjuteri behövde en ny partner.
Viktigt leverantörsval
– Vi kunde hämta produktionen på långväga håll, men vår policy talar emot det, berättar Erik van Dijk, produktionschef på Skeppshults Gjuteri. Vi köper både råmaterial och tillverkade detaljer så nära vi kan, både med tanke på miljön och av praktiska skäl. Långa avstånd och skilda kulturer kan kosta mer än vad prislappen säger.
Erik van Dijk hade sedan tidigare en del personliga kontakter vid Andrénverken, som nu gjorde det naturligt att höra sig för om tillverkning av det nya handtaget.
– Jag hade besökt Andrénverken och fått en genomgång av vad de kan och hur de arbetar, säger Erik. Nu hade jag en specificerad förfrågan att testa dem med och de visade sig genast intresserade.
Resten är nu historia sedan ett par år tillbaka. Stålhandtagen till stekpannorna levereras numera kontinuerligt från oss på Andrénverken.
Plåtbearbetning i världsklass
– Man har fått helheten att fungera mycket bra, med verktygstillverkning och alla delar av bearbetningen i huset. Den totala bilden är viktig för oss. Vi får god kontroll och kan diskutera en ändring utan att det blir komplicerat.
Öppen och ärlig kommunikation har också ett stort värde för de löpande kontakterna.
– Vi uppskattar det ”gamla” företagsklimatet, förklarar Erik. Vi vet var vi har varandra och det skapar förtroende. När det vid ett tillfälle uppstod en försening fick vi genast ett telefonsamtal om saken. Det medförde inget problem, men poängen är att vi har en öppen dialog utan otrevliga överraskningar.
– I ett bra samarbete kan båda parter ge varandra ett handtag när det behövs, tillägger Erik van Dijk på Skeppshults Gjuteri.